Spelmogelijkheid 1: Shoot'm all (basisspel)
Welk team wordt het minste geraakt door de andere teams en wint hierdoor het spel? En welke speler wordt het minste geraakt door de andere spelers en wint hierdoor het spel?
Iedere speler krijgt 1 geweer in een bepaalde teamkleur (deze kleur is te herkennen aan de lampjes op het geweer die oplichten). Elke speler begint het spel met 3 levensstreepjes. Deze lichtgevende streepjes in de eigen teamkleur bevinden zich aan de achterkant van de gun. Wanneer een speler tijdens het spel 4x wordt geraakt door een speler van een ander team, gaat er één levensstreepje van de speler af die werd geraakt.
Wanneer een speler alle 3 levensstreepjes op heeft, heeft de speler een volledig leven verloren en kan de speler niet meer met het geweer schieten (het geweer gaat dan ook knipperen). De speler moet nu terug naar de centrale basis (spelleider) waar de gun van de speler wordt 'herladen'. De speler kan nu weer verder spelen met 3 levensstreepjes. Op de scorekaart van de speler wordt wel één verloren leven aangekruisd. Welk team en welke speler heeft aan het einde in totaal de minste levens verloren?
Aan dit spel wordt een bepaalde tijd verbonden. Aangeraden wordt om korte potjes te spelen van maximaal 15 minuten. Hierdoor zal de spanningsboog des te hoger zijn. Zorg voor een eindsignaal wanneer de 15 minuten voorbij zijn.
Spelmogelijkheid 2: Deathmatch
2 teams strijden tegen elkaar totdat een team volledig is uitgeschakeld. Het team waarvan nog mensen in leven zijn wint.
Iedere speler krijgt 1 geweer in een bepaalde teamkleur (deze kleur is te herkennen aan de lampjes op het geweer die oplichten). Elke speler begint het spel met 3 levensstreepjes. Deze lichtgevende streepjes in de eigen teamkleur bevinden zich aan de achterkant van de gun. Wanneer een speler tijdens het spel 4x wordt geraakt door een speler van een ander team, gaat er één levensstreepje van de speler af die werd geraakt. Wanneer een speler alle 3 levensstreepjes op heeft, kan de speler niet meer met het geweer schieten (het geweer gaat dan ook knipperen). De speler is dan ook uitgeschakeld. Het team waarvan uiteindelijk nog mensen in leven zijn wint tijdens dit spel.
Spelmogelijkheid 3: Capture the flag
Welk team vindt de vlag van de tegenpartij het snelste?
De teams verstoppen elk een vlag van hun eigen teamkleur in het bos. Vervolgens krijgen ze 1 geweer in de juiste teamkleur (deze kleur is te herkennen aan de lampjes op het geweer die oplichten). Elke speler begint het spel met 3 levensstreepjes. Deze lichtgevende streepjes in de eigen teamkleur bevinden zich aan de achterkant van de gun. Wanneer een speler tijdens het spel 4x wordt geraakt door een speler van een ander team, gaat er één levensstreepje van de speler af die werd geraakt. Wanneer een speler alle 3 levensstreepjes op heeft, heeft de speler een volledig leven verloren en kan de speler niet meer met het geweer schieten (het geweer gaat dan ook knipperen). De speler moet nu terug naar de spelleider waar de gun van de speler wordt 'herladen'. De speler kan nu weer verder spelen met 3 levensstreepjes.
Tijdens het spel moeten beide teams op zoek gaan naar de vlag van het andere team zonder uitgeschakeld te worden. Wanneer een speler van een team de vlag van de tegenpartij heeft gevonden brengt deze speler de vlag naar de spelleider zonder uitgeschakeld te worden. Dit team wint, wat er meteen voor zorgt dat het spel is afgelopen. In plaats van een vlag kunnen ook de targets worden gebruikt die standaard worden meegeleverd met de lasergamekist. Deze targets zijn in te stellen in de teamkleur van het betreffende team door hier eenmaal met de lasergun op te schieten.
Spelmogelijkheid 4: Catch the targets (het spel met de targets)
Verover zoveel mogelijk targets in jouw teamkleur binnen een bepaalde tijd (5 of 10 minuten)
Verstop de targets (de ronde lichtgevende bolletjes die zijn meegeleverd met het lasergamepakket) vooraf binnen het speelgebied. Je kunt de targets bijvoorbeeld vastmaken met touwtjes aan bomen, struiken of andere obstakels.
Vervolgens krijgen de deelnemers een geweer in de juiste teamkleur (deze kleur is te herkennen aan de lampjes op het geweer die oplichten). Elke speler begint het spel met 3 levensstreepjes. Deze lichtgevende streepjes in de eigen teamkleur bevinden zich aan de achterkant van de gun. Wanneer een speler tijdens het spel 4x wordt geraakt door een speler van een ander team, gaat er één levensstreepje van de speler af die werd geraakt. Wanneer een speler alle 3 levensstreepjes op heeft, kan de speler niet meer schieten. De speler moet nu zijn of haar geweer inleveren bij de spelleider bij de centrale basis. Deze speler is nu uit het spel.
Tijdens het spel moeten beide teams op zoek gaan naar de verstopte targets binnen het speelgebied en hier op schieten. Wanneer er door een speler van een team op geschoten wordt, verandert de target in de betreffende teamkleur. Wanneer vervolgens een speler van het andere team er op schiet verandert de target weer in de kleur van dat team. Het gaat er uiteindelijk om welk team de meeste targets heeft 'verovert' binnen de gestelde tijd.
Het is dus belangrijk om na 5 of 10 minuten af te fluiten. Niemand mag dan meer schieten. Loop vervolgens als spelleider langs de targets en tel welk team de meeste targets veroverd heeft.
spelmogelijkheid 5: ZOMBIESPEL
Met zijn alle tegen èèn, of wordt zijn medespeler.
Alle spelers hebben de zelfde teamkleur, op een na: de zombie. De zombie heeft een andere teamkleur en gaat op zoek naar ‘brains!’ (de overige spelers). Zodra je geen levens meer hebt wordt je ook een zombie. Je past je teamkleur aan naar de teamkleur van de zombie en gaat ook op jacht naar de andere spelers. Het spel stopt zodra er nog maar een persoon over is die geen zombie is, die is de winnaar.
Spelmogelijkheid 6: VIP-game
Welk team en de bijbehorende VIP-speler wordt het minste geraakt door het andere team en wint hierdoor het spel?
Dit spel wordt gespeeld met 2 teams (team rood en team geel). Iedere speler krijgt 1 geweer in de eigen teamkleur (deze kleur is te herkennen aan de lampjes op het geweer die oplichten). Van elk team wordt 1 speler tot VIP gekozen. Deze VIP-speler krijgt een geweer in een andere kleur dan de eigen teamkleur en de kleur van de tegenstander (De VIP van het ene team krijgt een blauw geweer en de VIP van het andere team een groen geweer). Het is de bedoeling dat elk team naast het normale spel zijn eigen ‘VIP-speler’ beschermd aangezien de verloren levens van de VIP-speler dubbel meetellen met de teamscore.
Elke speler begint het spel met 3 levensstreepjes. Deze lichtgevende streepjes in de eigen teamkleur bevinden zich aan de achterkant van de gun. Wanneer een speler tijdens het spel 4x wordt geraakt door een speler van een ander team, gaat er één levensstreepje van de speler af die werd geraakt. Wanneer een speler alle 3 levensstreepjes op heeft, heeft de speler een volledig leven verloren en kan de speler niet meer met het geweer schieten (het geweer gaat dan ook knipperen). De speler moet nu terug naar de centrale basis (spelleider) waar de gun van de speler wordt 'herladen'. De speler kan nu weer verder spelen met 3 levensstreepjes. Op de scorekaart van de speler wordt wel één verloren leven aangekruisd. Wanneer het een VIP-speler betreft, wordt op de scorekaart van deze speler 2 verloren levens aangekruisd.
Welk team en welke speler heeft aan het einde in totaal de minste levens verloren? Tel voor de teamscore de verloren levens van de VIP-speler dubbel mee.
Tips voor lasergamelocaties
In de meeste gevallen worden onze lasergamepakketten in het bos of in de duinen gebruikt. Maar ook andere locaties (binnen of buiten) zijn zeer geschikt voor het lasergamen. Het hangt sterk van de beschikbare locatie af welk speelgebied voor jullie het beste is. Op locatie is het leuk om het lasergamen te combineren met een originele manier van eten en/ of drinken. Denk hierbij aan een barbecue, picknick in het bos of organiseer een kampvuur! Houd hierbij wel rekening met de veiligheid en zorg bij een kampvuur of barbecue voor toestemming op locatie. Hieronder een overzicht van voorbeelden van locaties:
Speeltuinen in de buurt
De speeltoestellen in de speeltuin zijn namelijk prima te gebruiken als obstakels!
Lasergamen in het bos
Het bos is uitermate geschikt voor het lasergamespelletje. Gebruik de bomen en struiken om achter te verschuilen. Zorg wel voor een niet te dicht begroeid stuk i.v.m. de veiligheid. De kinderen zullen zich prima vermaken!
Sporthal in de buurt
Vaak kan tegen een voordelig tarief al snel een gedeelte van een sporthal worden gehuurd. Gebruik vervolgens de verschillende sportmaterialen om hier obstakels van te maken. De sporthal kan van binnen ook erg donker worden gemaakt. Zeker een aanrader! Neem contact op met de sporthal in de buurt.
In de eigen woonwijk
Ook de eigen woonwijk kan prima voor het spelletje worden gebruikt. Kinderen hebben vaak de grootste fantasie om zich op plekken te verstoppen.
Een (lege) schuur of loods
Misschien ken je iemand die een grote loods of schuur tot zijn/ haar beschikking heeft. Ook hier kan met eenvoudige materialen (tafels, stoelen, afdekzeil, etc.) obstakels worden gemaakt.
In huis / bedrijfs- of kantoorpand
Ook het huis in combinatie met de achtertuin is een prima plek om te lasergamen. Vaak zijn hier voldoende verstopplekken te vinden. Ook een bedrijfs- of kantoorpand kan een mooie lasergamelocatie zijn.